ALVA NOTO: SINGULARITEIT EN ARISTOTELES

Carsten – Alva Noto – Nicolai bracht tijdens GOGBOT2010 zijn UNITXT performance naar Atak; een overweldigende hightech show vol indringend geluid en dito beeld. In de Grote Kerk is bovendien één van zijn kunstwerken te zien; een installatie die opvallend lowtech is. Tussen de abstractie van UNITXT en de bijna tactiele onmiddellijkheid van een puur natuurlijk fenomeen vind je de mens Carsten Nicolai. Wat is voor hem de impact van singulariteit? Een interview.

“Ik denk dat we allemaal dezelfde ervaring delen. We zitten in de val van technologie. Iedereen weet en voelt dat we momenteel gedomineerd worden door technologie. Naar mijn eigen gevoel en ervaring worden we teveel geregeerd erdoor zelfs. Ik ben van de generatie waarvoor tien, vijftien jaar geleden die invloed nog lang niet zo sterk was, zonder internet en instant-informatie; zonder informatie-overdaad. In de komende vijf tot tien jaar leren we, naar mijn idee, een natuurlijke relatie op te bouwen met technologie. Dat is ook noodzakelijk denk ik. Wat doen mensen als eerste elke ochtend? Laptop aan, email checken, enzovoorts. Ook als het niet nodig is. We hebben allemaal een soort verslaving aan het verbonden willen zijn.”

“Om werk te maken, mijn kunst, is het nodig om jezelf te leren kennen, op jezelf te zijn. Dat moet je leren te doen, juist zonder verbonden te zijn. Dan kan het internet en de informatietechnologie een hulp zijn in het scheppingsproces. Dat is prima en prachtig, maar je moet ervoor waken dat het een second life wordt. Daardoor maak je namelijk in de echte wereld niets (meer). Daartoe koester ik de grote droom een vorm van online isolatie of kluizenaarschap te kunnen hebben voor mezelf.”

“Wat ik doe als Alva Noto, de muziek, de visuals, kan ik alleen maken, dankzij diezelfde technologie die beschikbaar is, snel genoeg werkt en ga zo maar door. Ik zou anders waarschijnlijk niet eens ooit een album hebben kunnen maken. Zonder toegang tot deze technologie zou ik ook niet als muzikant gezien worden. Mijn werk als Alva Noto begint en eindigt met technologie. Natuurlijk heeft technologische vooruitgang dus duidelijke voordelen. Om Aristoteles te citeren: “Het ware talent schuilt in de kracht van het doseren” Dus: jazeker, het vergiftigt je, maar je moet het met mate gebruiken.”

“Het werk in de kerk is natuurkundige ‘basics’. Het is juist een uitdaging voor me om werk te maken dat kan bestaan juist, zónder afhankelijk te zijn van technologische of digitale middelen. Ik zit als mens juist precies in het midden tussen de extremen van superdigitaal en supernatuurlijk. Ik ben weliswaar gekend en bekend om de uitersten, maar voor mij ligt de artistieke drive in het middengebied. Wetend dat je niet dit of dat wil doen, de extremen kennend, stelt je als artiest en als mens in staat op je eigen pad te trekken en te ontwikkelen. Voor mij ligt dus in het spectrum tussen de polaire einden de grootste aantrekkingskracht én de mogelijkheid bij uitstek tot groei.”

Een Reactie op “ALVA NOTO: SINGULARITEIT EN ARISTOTELES

  1. Pingback: Een terugblik: De Donderdag. | * blog.gogbot.nl * The Singularity is Near..

Geef een reactie

