DORIAN CONCEPT: VERSLAAFD AAN TECHNOLOGIE, DROMEND VAN EEN AKOESTISCHE TOEKOMST OP EEN BERG IN NIEUW-ZEELAND

Whizzkid, elektronicatovenaar, wonderkind: Dorian Concept voldoet aan al deze trefwoorden. Tegelijk is hij geen volbloed nerd; hij tekent zonder omhaal voor één van de meest energieke en op het zelfde moment muzikaal intrigerende sets van de tweede GOGBOT 2010-nacht. Als mid-twintiger is deze geboortige Oostenrijker een globetrotter met bekendheid over de hele wereld en met diezelfde hele wereld in zijn binnenzak; de smartphone. Vergroeit is hij met het apparaat, maar verlangen doet hij naar Nieuw-Zeelandse totale rust. Dorian Concept over de fnuikende fuik van technologische invloed op het dagelijks leven van de jonge artiest.

“Mijn persoonlijke leven wordt totaal, maar dan ook totaal geregeerd door technologie en machines. Er zijn door het vele reizen momenten dat ik zonder adapter of zo zit; momenten van volledige paniek zijn dat. Momenten dat ik niet kan downloaden of mailen of iemand een sms sturen; horror. De enige macht die ik over mijn apparaten heb, is dat ik ze slecht behandel. Daardoor doen ze het dan soms niet. Dan heb ik ze ook niet meer, draai ik zowat door en nuja: wie heeft dan eigenlijk de macht over wie?”

“Eigenlijk heb ik ook wel genoten van die tijden zonder mijn laptop te kunnen gebruiken en niet gebeld te kunnen worden. Even helemaal niets. Het was ook een realisatie hoezeer mijn leven aan elkaar hangt van interfaces en beeldschermen. Al kwam ook wel weer angstaanjagend snel een schuldgevoel boven; ik ben een dolende ziel in een donker woud zonder de apparaten. En bovendien komt met deze technologie ook een zeker verwachtingspatroon van mensen bovendrijven. Van anderen en door projectie ook weer op mijzelf; als ik bijvoorbeeld een dag of twee niets post op Facebook dan zijn volgers al beledigd, omdat je ze geen aandacht geeft. Klip en klaar: ik ben zwaar, zwaar verslaafd.”

“Het is vergelijkbaar met drugsverslaving, maar dan een collectieve drugsverslaving. We zijn allemaal junkie en ik nog erger, want als elektronische muzikant, kan ik al helemaal niet zónder bestaan. Daarmee krijg ik ook nog een hele ketting aan verslavingsgedrag, want ook zonder die muziek kan ik niet leven, dus ook aan die apparaten hang ik, kan ik niet meer loslaten. Zeg ik nu.”

“Ik droom van een bestaan vanaf mijn veertigste in een freejazzclub op een berg in Nieuw-Zeeland, werkend als geluidtechnicus. Een wereld van isolatie daar; heerlijkheid. Ik ben ergens wel een verstokte romanticus; net zoals vrouwen van rond de dertig erachter komen dat werk alleen en contacten met vriendinnen en wat geklooi via het web ook niets brengt en dus een partner willen; de machines voor de man en daarna de kinderen inruilen, zo zie ik het ook voor me op de droomplek. Niet volledig alleen, wel afgesloten van het internet, maar met een dame aan mijn zijde.”

“Op dit moment spiegel ik me het fata morgana voor waarachtig offline te leven te kunnen. Juist omdat ik het nu niet kan, is dat een interessant gedachtenexperiment. Het geeft me ook fundering en houvast binnen de huidige verslaving. Nu leef ik de illusie dat ik teveel gebruik maak van internet en machines en dat ik dat minder moet doen en dat ik ook daadwerkelijk afbouw. Tegelijk weet ik dat ik het gewoon net zoveel, zo niet meer gebruik. Ergens geeft het berusting toch die oase voor ogen te hebben al dat het ooit echt zonder zal kunnen. Het is geen bewust proces zoals de AA om van de verslaving af te komen. Het is een droom, maar wel één die werkelijkheid zal worden; zal moeten worden. Het is ook een moment waarop mijn leven de cirkel rond maakt, want ik begon op akoestische instrumenten, speel nu volledig elektronisch en als het weer terug is op het akoestische vlak, dan kan ik ook ‘akoestisch’ in de rest van mijn leven toe.”

Geef een reactie

